Kommunikation og sprog
Sprog er en forudsætning for at kunne udtrykke sig, danne relationer indgå i fællesskaber og vedligeholde venskaber. I vuggestuen er legetøjet stilladset når sproget skal
indlæres og vi sætter ord på det enkelte legetøj samtidig med at barnet kan se, mærke og sutte på de forskellige ting. At sætte ord på alt det vi gør og at deltage i legen som voksen er med til at barnet
gennem sine sanser og mange gentagelser begynder at udtale enkelte ord og sætninger. Børn lærer at tale ved at tale og får lydlig opmærksomhed ved at synge.
Der findes mange forskellige sprog bl.a. talesprog, skriftsprog,
kropssprog og billedsprog, disse er med til at favne forskellige læringsstile, da børn er forskellige og ikke lærer og udvikles ens. Børns sprog videre udvikles via samtale og dialog med sproglige rollemodeller ved at lytte, fortælle,
stille spørgsmål til deres omgivelser og lege med sproget. Dette gør sig også gældende i samspillet børnene imellem. Vi støtter børnene i at udvikle deres ordforråd og deres begrebsverden og deres
naturlige interesse for legeskrivning, tal og bogstaver.
Mål:
Tiltag:
0-3 år
3-6 år
Tegn:
0-3 år
3-6 år
Evaluering
Vi
evaluerer løbende på teammøder, det enkelte barns sprogudvikling og derudfra ligger plan for inddragelse af forældre eller andre faggrupper i forhold til den sproglige udvikling hvis det er nødvendigt. Vi giver hinanden feedback
på arbejdsmodel og evalueringsmodel på tværs af grupperne, så vi herved sikre at hele personalegruppen har øje for hvad vi hver i sær laver og kan give faglig respons her til. Er børnene engagerede, interesserede
samt kan huske og genkende ting vi har arbejdet med, viser børnene glæde og tager initiativ til at udforske/opleve og bruger sin sproglige opmærksomhed. Hvis ikke børnene udviser dette, skal vi som fagpersonale handle anderledes.
Se pædagogisk arbejdsmodel og tilhørende evalueringsmodel.
Der skal evalueres en gang om måneden.
Dokumentation
Vi udarbejder en sprogscreening når barnet er 3 år samt følger op på TRAS skemaet. Derudover tager vi billeder som vi ligger på vores facebookside så der skabes sammenhæng og grundlag for samtale mellem Børnehuset og hjemmet.
Læreplans planchen hænger på alle stuer som samtaleemne /inspiration til forældre samarbejde.