Social udvikling
Gennem relationer og venskaber til andre udvikler børn empati og sociale færdigheder som er vigtige elementer i social udvikling.
I Børnehuset understøttes det enkelte barn i
læringsmiljøer ved at den voksne går foran, ved siden af og bagved. Læringsmiljøer kan eksempelvis være i forhold til relationer til andre børn og voksne, til lokal og nærmiljøet, til aktiviteter og
til leg og forskellige former for legetøj.
I Rostrup Børnehus er legen i centrum, det er i legen der dannes venskaber og der hvor barnet lærer, at komme med i en leg og lærer at være en del af et fællesskab hvor
der er plads til at give udtryk for egne følelser og behov. Ligeledes lærer barnet at sætte egne grænser og at kunne håndtere små konflikter.
I Børnehuset bliver børnene mødt med positive forventninger og vi har en tæt dialog til og med forældre for bl.a. at opnå en gensidig forståelse af barnets perspektiv og det sociale liv i hjemmet og i institutionen.
Mål:
Tiltag:
0-3 år
3-6 år
Tegn:
0-3 år
adfærd
3-6 år
Evaluering
Ved
team og personalemøder evalueres det enkelte barns sociale udviklingstrin i forhold til at fungere i fællesskabet. Vi giver hinanden feedback på arbejdsmodel og evalueringsmodel på tværs af grupperne, så vi herved sikre
at hele personalegruppen har øje for hvad vi hver i sær laver og kan give faglig respons her til. Er børnene engagerede, interesserede samt kan huske og genkende ting vi har arbejdet med, viser børnene glæde og tager
initiativ til at udforske/opleve. Hvis ikke børnene udviser dette, skal vi som fagpersonale handle anderledes.
Se pædagogisk arbejdsmodel og tilhørende evalueringsmodel.
Der skal evalueres en gang om måneden.
Dokumentation
Der udarbejdes TRAS og relations cirkel mindst en gang årligt. Der tages billeder af børnenes leg og venskaber og ligger disse på intern facebook side. Daglig kontakt med forældre for at understøtte barnets sociale udvikling.
Læreplans planchen hænger på alle stuer som samtaleemne /inspiration til forældre samarbejde.